Cases fra den indledende runde (45 minutter)

CASE: Gyldendal

Gyldendal blev grundlagt i 1770 og er Danmarks største forlag. Gyldendal udgiver bøger indenfor både skønlitteratur og fagbøger til det almindelige bogmarked samt læremidler til skoler og uddannelser. Gyldendals store udvalg af bøger er for alle aldersgrupper.

Bøger Åbner Verdener
Gyldendal har et projekt, der hedder ”Bøger Åbner Verdener”, hvor de gerne vil gøre folk mere interesserede i at læse bøger, især i en hverdag, der kan være travl. Gyldendal vil gerne hjælpe flere med at opdage, hvor spændende og lærerig verdenen af bøger kan være. Bøger giver oplevelser, vækker følelser og giver mulighed for at dele viden – og det kan man gøre enten alene eller sammen med andre. De fleste unge i Danmark ved, at det er godt at læse bøger, og mange mener, at de slapper mere af, når de læser fysiske bøger. Mange unge siger dog, at det ikke er skolen, der gør dem interesserede i at læse, men derimod deres venner og fællesskaber. Mange finder også inspiration til bøger online. Både unge og voksne synes, det kan være svært at finde tid til at læse – både alene og sammen med andre. I den digitale tidsalder er sociale medier en stor tidsrøver, som især påvirker unge. Som ung skal man balancere venner, fritidsjob, fritidsinteresser og skole, og derfor ender læsetid ofte nederst på listen. Alligevel ønsker mange unge at læse mere – især hvis de kan gøre det sammen med andre. Udfordringen for både børn, unge og voksne er, hvordan man får tid til at læse i en travl hverdag. Hvordan fanger man folks interesse, og hvordan får man dem til at gøre læsning til en vane?

Fokusområder: • I kan udvikle en målrettet og kreativ markedsføringsplan, der motiverer flere til at læse. • I kan forklare og begrunde jeres valg af bog, målgruppe og strategi. • I kan formidle jeres idé klart og overbevisende til en given målgruppe. • I kan samarbejde om at udvikle og præsentere jeres løsning.

Caseopgave (Gyldendal)Bedømmelseskriterier

CASE: Cirkus Summarum

Hvert år bliver Cirkus Summarum arrangeret af Muskelsvindfonden. Muskelsvindfonden står også for at afvikle endagsmusikfestivalen Grøn Koncert rundt om i landet hver sommer.
Muskelsvindfonden er en patientforening for personer med muskelsvind.

Cirkus Summarum er en cirkusforestilling med de kendte karakterer fra DR Ramasjang.
Siden cirkusset startede i 2009, har nogle af karaktererne været Bruno, Bamse, Rosa, Oda Omvendt, Motor Mille, Hr. Skæg, Onkel Reje og mange flere. Hvert år bliver forestillingen vist på Tangkrogen i Aarhus og Harrestrup Ådal i Ballerup.

Henover sommeren kommer der 90.000 besøgende for at se forestillingen og opleve stemningen på den store forplads. På forpladsen kan man lege og opleve rigtig mange forskellige ting.

De besøgene er børn og voksne. Nogle har muskelsvind og kommer i kørestole sammen med deres familier. Andre vil gerne støtte sagen og have en sjov cirkusoplevelse. Forpladsens aktiviteter bruges oftest af børn, også dem i kørestol.

Inden forestillingen går i gang, inviteres alle gæsterne til at komme og være med til de mange sjove og spændende aktiviteter, der foregår på forpladsen. Forpladsen er et stort område, der ligger op og ned ad cirkusteltet. På pladsen kan man lege med nogle af de mange forskellige aktiviteter. Mange af gæsterne ankommer i kørestol, og derfor er det også vigtigt, at der er nogle aktiviteter til dem, eller aktiviteter som man kan deltage i siddende. Aktiviteterne er tilgængelige for alle børn, uanset om de har et handicap eller ej. I Cirkus Summarum kalder de det for ”plads til forskelle”.

Se Sebastian fra Cirkus Summarum fortælle om opgaven her: https://vimeo.com/867819911?share=copy

Læringsmål

  • I kan samarbejde om at løse en tværfaglig og kreativ opgave.
  • I kan finde på en aktivitet, hvor der er plads til forskelle.
  • I kan kommunikere og fortælle om jeres aktivitet på fornuftigvis.
Caseopgave (Cirkus Summarum)Bedømmelseskriterier

CASE: NorthSide

Den første NorthSide festival blev afholdt tilbage i 2010 i Århus. Festivalen afvikles i dag over 3 dage og har omkring 35.000-40.000 daglige gæster. Blandt de mange artister der har været gennem tiden, kan navne som MØ, The National, The Streets, Mark Ronson, Frank Ocean og The Minds of 99 nævnes. Allerede tilbage i 2010 havde festivalen en målsætning om at være Danmarks grønneste kulturbegivenhed. Siden da er der sket en meget stor udvikling af NorthSides grønne og bæredygtige profil.
I 2012 introduceres ny affaldssortering.
I 2014 introduceres den 100 % økologiske øl Tuborg Rå.
I 2015 offentliggøres deres første bæredygtighedsrapport.
I 2017 var alt mad på NorthSide 100% økologisk.
I 2022 er alt strøm 100 % grøn strøm.
I 2022 er alt mad plantebaseret.

Selvom NorthSide er kommet langt, er der stadig områder, hvor de gerne vil forbedre sig. Til det formål vil de gerne have hjælp af nogle potentielle festivalgæster – jer!

Se Martin fra NorthSide fortælle om opgaven her: https://vimeo.com/743479858?share=copy

Læringsmål

  • I kan samarbejde om at løse en tværfaglig opgave.
  • I kan udtænke et design og beskrive dets funktion og design.
  • I kan kommunikere jeres viden på fornuftig vis.
Caseopgave (NorthSide)Bedømmelseskriterier

CASE: Salling Group

Salling Group er en af Danmarks største detailhandelskoncerner med mere end 1500 butikker fordelt på kæderne Føtex, Bilka, Netto, Salling og BR. Når man skal indrette en butik, er der mange ting, man skal overveje. Varernes placering har for eksempel stor betydning for, hvor godt de sælger. I de følgende opgaver skal du hjælpe Salling Group med at indrette en Netto butik, så den både opnår et godt salg og minimerer madspild.

Læringsmål

  • I kan samarbejde om at løse en opgave.
  • I kan aflæse en plantegning.
  • I har viden om branding, argumentation og virkemidler.
Caseopgave (Salling Group)BilagBedømmelseskriterier

Cases fra finalen (120 minutter)

CASE: Gyldendal

GYLDENDAL ØNSKER JERES IDÉER!
Gyldendal er Danmarks største forlag, som blev grundlagt tilbage i 1770, og de udgiver både bøger til det private marked og undervisningsmaterialer. Deres store bogkatalog henvender sig til alle aldersgrupper og alle interesser. Gyldendal har en mission om, at de vil skabe større læseglæde og dermed få flere danskere til at læse. Derfor har de lavet et nyt projekt, som de kalder ”Bøger åbner verdener”. I har nu set og hørt mere om bøger og læsefællesskaber. Gyldendal ønsker at få flere til at læse fysiske bøger og give flere unge den ro og kreativitet, der følger med fordybelsen i en bog. Men i en travl hverdag med sport, hobbyer og et liv med mange digitale forstyrrelser er der mange, der ikke får prioriteret tid til fritidslæsning. I kan finde inspiration og viden i bilaget, hvor I ”møder” en forfatter, en bibliotekar og en bookstagrammer. De arbejder alle med at få flere til at læse bøger på hver sin måde.

FOKUSOMRÅDER: • I kan udvikle en kreativ og realistisk projekt-idé, der passer til målgruppen • I kan præsentere konkrete og relevante forslag til handling • I kan skabe sammenhæng mellem udfordringer og løsninger i jeres idé • I kan forklare og argumentere tydeligt for jeres valg og formidle det i et klart sprog.

Caseopgave (Gyldendal)BilagBedømmelseskriterier

CASE: Cirkus Summarum

Hvert år bliver Cirkus Summarum arrangeret af Muskelsvindfonden. Muskelsvindfonden står også for at afvikle endagsmusikfestivalen Grøn Koncert rundt om i landet hver sommer.
Muskelsvindfonden er en patientforening for personer med muskelsvind.

Cirkus Summarum er en cirkusforestilling med de kendte karakterer fra DR Ramasjang.
Siden cirkusset startede i 2009, har nogle af karaktererne været Bruno, Bamse, Rosa, Oda Omvendt, Motor Mille, Hr. Skæg, Onkel Reje og mange flere. Hvert år bliver forestillingen vist på Tangkrogen i Aarhus og Harrestrup Ådal i Ballerup.

Henover sommeren kommer der 90.000 besøgende for at se forestillingen og opleve stemningen på den store forplads. På forpladsen kan man lege og opleve rigtig mange forskellige ting.

De besøgene er børn og voksne. Nogle har muskelsvind og kommer i kørestole sammen med deres familier. Andre vil gerne støtte sagen og have en sjov cirkusoplevelse. Forpladsens aktiviteter bruges oftest af børn, også dem i kørestol.

Jeres opgave er at finde på en ny aktivitet til forpladsen, som også kan bruges af kørestolsbrugere, eller justere en nuværende aktivitet, så den er bedre tilpasset en kørestolsbruger.

Aktiviteten skal beskrives rent praktisk. Det skal overvejes og beskrives, hvordan den kan opleves af en kørestolsbruger. I må gerne tegne eller bygge en model af jeres aktivitet og sætte et billede ind i besvarelsen.

Læringsmål

  • I kan forklare jer til relevante modtagere.
  • I kan kombinere fortælling, fantasi og praktiske hensyn.
  • I kan vise forståelse for børn med handicap.
Caseopgave (Cirkus Summarum)Bedømmelseskriterier

CASE: NorthSide

Den første NorthSide festival blev afholdt tilbage i 2010 i Aarhus. Festivalen afvikles i dag over 3 dage og har omkring 35.000-40.000 daglige gæster. Blandt de mange artister der har været gennem tiden, kan nævnes MØ, The National, The Streets, Mark Ronson, Frank Ocean og The Minds of 99. Allerede tilbage i 2010 havde festivalen en målsætning om at være Danmarks grønneste kulturbegivenhed.

Før, under og efter festivalen er der et stort hold af frivillige, der hjælper med alt fra at bygge scener til opsætningen af hegn, barer og madboder. Når pladsen er pakket sammen, begynder NorthSide at finde ud af, hvad der kan gøres bedre til næste års festival. Hvad fungerede og hvad har behov for nytænkning. I skal hjælpe NorthSide med nogle nye og bæredygtige løsninger, til årets festival i 2023.

Læringsmål

  • I kan samarbejde om at løse en tværfaglig opgave.
  • I kan udtænke et bud på en løsning til et konkret problem.
  • I kan kommunikere jeres viden på fornuftig vis.
Caseopgave (NorthSide)Bedømmelseskriterier

CASE: Salling Group

Salling Group er en af Danmarks største detailhandelskoncerner med mere end 1500 butikker fordelt på kæderne føtex, Bilka, Netto, Salling og BR. Hos Salling Group er der over 50.000 medarbejdere med mange forskellige uddannelser.

Ud over Nettos eget private label Premieur, SPIR og ØGO forhandler de også mange andre producenters produkter. Netto vil gerne promovere deres egne økologiske mærker højest. For at kunderne skal købe Nettos private label, kræver det, at varerne er placeret på den helt rigtige hylde.

I denne opgave skal I hjælpe Netto med at indrette deres hylder, da varernes placering har stor betydning for, om kunderne ligger mærke til varen. Tænk jer godt om, for ikke alle pladser sælger lige godt.

Læringsmål

  • I kan skrive en målrettet tekst.
  • I kan samarbejde om at løse en opgave.
  • I har viden om branding, argumentation og virkemidler.
Caseopgave (Salling Group)BilagBedømmelseskriterier