“Hvorfor skal vi lære det her?” er et hyppigt spørgsmål fra udskolingselever i stort set alle fag.
Selvom eleverne for tiden sidder derhjemme og modtager undervisning, skal vi stadig huske at koble undervisningen til virkeligheden – så meget som muligt. Det er bare mere motiverende.
Vi udvikler hvert år, i tæt samarbejde med forskellige danske virksomheder, caseopgaver til DM i Fagenes to runder. Efter DM i Fagene optimerer vi dem, så de kan bruges i undervisningen, og så gør vi dem frit tilgængelige her på siden.
Opgaverne er baseret på rigtige udfordringer, som casevirksomhederne står overfor – og eleverne skal udover at bruge deres faglighed også være kreative i deres løsning. Der er ikke ét facit på caseopgaverne, og til DM i Fagene fik vi hundredevis af forskellige gode besvarelser.
Samtidig med, at eleverne løser fagligt relevante opgaver, får de øjnene op for, hvordan skolens faglighed rent faktisk kan bruges i praksis.
I 2019 var Nationalmuseet med som casevirksomhed. En af historieopgaverne dét år handler om, at Nationalmuseet mangler en vigtig fortælling fra tiden under den kolde krig. De har bedt eleven om at tage en tur i tidsmaskinen for at ‘interviewe’ Christian, der levede under den kolde krig. Det kræver historisk viden at kunne leve sig ind i situationen og stille relevante spørgsmål til Christian.
Uden elevens bidrag er verdenshistorien ikke fuldendt.
Eleverne får et godt indblik i, hvordan de arbejder på Nationalmuseet.
Vores opgaver tager enten 45 minutter eller 120 minutter at løse og kan både løses individuelt og i grupper.
Der er desuden vedlagt bedømmelseskriterier til dig som lærer.
(Der er opgaver til fagene: Dansk, matematik, engelsk, historie, biologi og en tværfaglig)