“Hvorfor skal vi lære det her?” er et hyppigt spørgsmål fra udskolingselever i stort set alle fag.
Selvom eleverne for tiden sidder derhjemme og modtager undervisning, skal vi stadig huske at koble undervisningen til virkeligheden – så meget som muligt. Det er bare mere motiverende.
Vi udvikler hvert år, i tæt samarbejde med forskellige danske virksomheder, caseopgaver til DM i Fagenes to runder. Efter DM i Fagene optimerer vi dem, så de kan bruges i undervisningen, og så gør vi dem frit tilgængelige her på siden.
Opgaverne er baseret på rigtige udfordringer, som casevirksomhederne står overfor – og eleverne skal udover at bruge deres faglighed også være kreative i deres løsning. Der er ikke ét facit på caseopgaverne, og til DM i Fagene fik vi hundredevis af forskellige gode besvarelser.
Samtidig med, at eleverne løser fagligt relevante opgaver, får de øjnene op for, hvordan skolens faglighed rent faktisk kan bruges i praksis.
I 2019 var Danmarks Radio (DR) med som casevirksomhed. I caseopgaven arbejder eleverne som journalist og har set noget opsigtsvækkende på vej på arbejde:
En flok elever på den lokale skole er blevet sat til at samle skrald ind i området. En af eleverne har slet ikke lyst, en anden synes det er fedt, byens pensionister er lykkelige, fordi byen bliver renere, og tysklæreren frygter, at det går ud over elevernes læring. Med de forskellige holdninger ved journalisten, at man kan lave den fedeste artikel, og prøver med det samme at overbevise chefredaktøren om, at historien er god.
Eleverne får et indblik i, hvordan en journalist arbejder og skal blandt andet tænke over de fem nyhedskriterier, genrer, målgruppe og sproglige virkemidler.
Vores opgaver tager enten 45 minutter eller 120 minutter at løse og kan både løses individuelt og i grupper.
Der er desuden vedlagt bedømmelseskriterier til dig som lærer.
(Der er opgaver til fagene: Dansk, matematik, engelsk, historie, biologi og en tværfaglig)