Cases fra den indledende runde (45 minutter)

CASE: Pærfekt

Pærfekt er en del af Muskelsvindsfonden. Muskelsvindsfonden er en forening for 3.300 mennesker med muskelsvind. Takket være flere tusinde frivillige og deres fastansatte, skaber muskelsvindfonden store kulturelle begivenheder som ”Grøn” og Cirkus Summarum. Foreningens arbejde for folk med muskelsvind finansieres primært af disse projekter. Muskelsvindfonden har også mindre projekter. Eksempelvis det, de kalder ”Pærfekt”, som skaber grundlaget for denne opgave Pærfekt forsøger at nedbryde vores forestilling om, at der findes noget, som er perfekt. ”Alle har vi travlt med at stræbe efter det perfekte. Eller i hvert fald at fremstille sig selv som perfekte. Sociale medier gløder af billeder med perfekte kroppe, perfekt mad, perfekte børn, perfekte boliger. Det perfekte liv.” Pærfekt skubber til vores forestilling ved at tage ud til ungdomsuddannelser, festivaler og teatre, hvor de laver events, som netop sætter fokus på, at selvom vi går rundt og har en forestilling om det perfekte, og at vi stræber imod at opnå det perfekte, så er der ingen af os, som kan genkende os selv i netop disse perfekte glansbilleder.

Fokusområder: • Du kan identificere og beskrive forestillinger om det perfekte i samfundet. • Du kan analysere de negative og positive sider af perfekthedskulturer. • Du kan skrive et argumenterende indlæg i debatgenren. • Du kan reflektere over din egen rolle i forhold til perfekthedskulturen og foreslå ændringer

Caseopgave (Pærfekt)Bedømmelseskriterier

CASE: Zetland

Zetland er en dansk digital avis med omkring 40.000 betalende medlemmer. Halvdelen af medlemmerne er under 35 år. Zetland udgiver to artikler om dagen, der skal give læseren en dybere indsigt i baggrunden for nyhederne. Zetland skriver blandt andet om politik, klima, kultur, sundhed, psykologi, verden og teknologi.
Udover de to daglige artikler udkommer der hver morgen og eftermiddag et kort nyhedsoverblik.
Alle artikler kommer både på lyd og som tekst.

I denne opgave skal du skrive dit bidrag til Zetlands bidragsspor, hvor du reflekterer over dit eget nyhedsforbrug. Tænk fx på de nyheder, du har set den sidste uge, når du skriver dit bidrag. Du skal give konkrete eksempler fra dit eget liv, så det bliver tydeligt for chefredaktøren, hvordan nyheder påvirker netop dig og dit liv. Din bidragstekst kan tage udgangspunkt i nogle af nedenstående spørgsmål, hvis de giver mening for dig.

Se Lea fra Zetland fortælle om opgaven her: https://vimeo.com/867820029?share=copy

Læringsmål

  • Du kan beskrive dit nyhedsforbrug levende og detaljeret med konkrete eksempler, så chefredaktøren på Zetland får et billede af et ungt menneskes nyhedsforbrug med nyheder.
  • Du kan reflektere over, hvorfor dit nyhedsforbrug er, som det er.
  • Du kan formidle interessante idéer til, hvad chefredaktøren kan gøre for at nå bedre ud til unge som dig.
  • Det er tydeligt i teksten, at du forstår den kommunikationssituation, du er sat i – nemlig at du som ungt menneske skriver til chefredaktøren på nyhedsmediet Zetland.
Caseopgave (Zetland)Bedømmelseskriterier

CASE: Salling Group & Fætter BR

Salling Group er en af Danmarks største detailhandelskoncerner med mere end 1500 butikker fordelt på kæderne føtex, Bilka, Netto, Salling, Wupti og BR. I 2019 opkøbte Salling Group legetøjskæden Fætter BR.
Siden overtagelsen er 29 BR-butikker genåbnet rundt i landet og flere er forvandlet til legeuniverser. Fælles for dem alle er, at legen er selve omdrejningspunktet. Når børnene træder ind i butikken, skal hele butikken invitere til leg, fx i det magiske hav eller den magiske skov der er placeret midt i butikken.

I denne opgave skal du skrive et reklamerende opslag til BR’s Facebook-side. I opslaget skal du fortæller om, hvad gæsterne kan opleve i den butik, du vælger at skrive om. Du skal skrive i et legende og inspirerende sprog. Målgruppen for opslaget er forældre med børn i 6-9-årsalderen, som gerne vil give deres børn gode og fantasifulde legeoplevelser.

Se Kirstine fra BR fortælle om opgaven her: https://vimeo.com/743577496?share=copy

Læringsmål

  • Du kan gennemføre en målrettet analyse af en tekst.
  • Du kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter.
  • Du kan reflekteret indleve dig i tekstens univers som grundlag for fortolkning.
Caseopgave (Salling Group & Fætter BR)Bedømmelseskriterier

CASE: Arken

ARKEN Museum for Moderne Kunst er et af Danmarks yngste kunstmuseer og har en af Skandinaviens fineste samlinger af samtidskunst. Samlingen indeholder flere end 400 værker, men der er ikke plads til at udstille dem alle hele tiden. Derfor skifter det, hvilke kunstværker der kan opleves på museet, og hvordan de bliver udstillet.

På ARKEN har medarbejderne i et stykke tid drømt om et lille udstillingsprojekt, som involverer museumsgæsternes tanker på en særlig måde. Arbejdstitlen på projektet er SOFASTYKKER.

Læringsmål

  • Du kan fortolke et kunstværk.
  • Du har viden om kunstneriske virkemidler.
  • Du kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog.
Caseopgave (Arken)BilagBedømmelseskriterier

CASE: Dansk Forfatterforening

Dansk Forfatterforening er det faglige fællesskab af forfattere, illustratorer og oversættere. Vi sikrer rettigheder og styrker litteraturens rolle i samfundet. Vi er i disse år bl.a. optaget af, hvorfor mange børn og unge holder op med at læse i 9 til 12- årsalderen, og hvad der skal til for, at børn og unge læser mere af lyst.

Dansk Forfatterforening har blandt sine medlemmer både faglitterære og skønlitterære forfattere. I de følgende opgaver skal du prøve kræfter med begge genrer.

Læringsmål

  • Du kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter.
  • Du kan udarbejde en personkarakteristik og anvende den til tekstproduktion.
IntroduktionCaseopgave (Dansk Forfatterforening)Bedømmelseskriterier

CASE: Danmarks Radio

DR er en medievirksomhed, som laver public service. Public service er TV-programmer, radioprogrammer, artikler og blandet webindhold, som giver befolkningen fri adgang til vigtig information og debat om samfundet, dansk kultur og sprog. Det gør DR blandt andet ved at skrive nyhedsartikler, som bliver udgivet på hjemmesiden www.dr.dk

Læringsmål

  • Du har viden om metoder til sammenstilling af informationer fra flere tekster.
  • Du kan vurdere teksters udsagn på baggrund af kontekst.
  • Du har viden om afsenderforhold, målgruppe og genrer på internettet.
Caseopgave (Danmarks Radio)Bedømmelseskriterier

Cases fra finalen (120 minutter)

CASE: Pærfekt

MUSKELSVINDFONDEN VIL BRYDE MED PERFEKTHEDSKULTUR

Hos Muskelsvindfonden arbejder de for mennesker med muskelsvind, og de laver store arrangementer, der skal samle penge ind til foreningens arbejde. Du kender måske festivalen Grøn eller Cirkus Summarum. Det er Muskelsvindfonden, der står bag dem. Ud over de store arrangementer, som skal samle penge ind, laver Muskelsvindfonden også arbejde, hvor de forsøger at påvirke en dagsorden. Til det formål har Muskelsvindfonden nogle mindre projekter med deres egne fokusområder.

“Pærfekt” er et af de projekter og det, som er grundlaget for denne opgave. “Pærfekt” vil bryde med en opfattelse af, at det perfekte findes, og lige nu laver de events for ungdomsuddannelserne, hvor de bl.a. beder eleverne om at tegne croquistegninger af modeller, der er nøgne. Det har de vurderet, er en god måde at gøre eleverne på ungdomsuddannelserne opmærksomme på, at kroppe er forskellige, og at der ikke er nogen af os, der har en såkaldt perfekt krop. Men “Pærfekt” vil gerne brede deres arbejde endnu længere ud. De vil gerne lave events for udskolingen i grundskolen. Men hvordan gør de det på den rigtige måde?

VURDERINGSKRITERIER:
• Du kan forklare, hvordan du selv bliver påvirket af perfekthedskulturen
• Du kan skrive med en klar modtager for øje – nemlig medarbejderne hos ”Pærfekt”
• Du kan give relevante forslag til, hvad “Pærfekt” kan gøre anderledes

Caseopgave (Pærfekt)Bedømmelseskriterier

CASE: Zetland

Zetland er en dansk digital avis med omkring 40.000 betalende medlemmer. Halvdelen af medlemmerne er under 35 år. Zetland udgiver to artikler om dagen, der skal give læseren en dybere indsigt i baggrunden for nyhederne. Zetland skriver blandt andet om politik, klima, kultur, sundhed, psykologi, verden og teknologi.
Udover de to daglige artikler udkommer der hver morgen og eftermiddag et kort nyhedsoverblik.
Alle artikler kommer både på lyd og som tekst.

I denne opgave skal du skrive et bidrag til journalist Nanna Schelde. Hun ønsker at høre om dine erfaringer og holdninger til mobiler og mobilforbrug som ungt menneske. Hun ønsker nye vinkler og syn på sagen. Hun vil meget gerne høre om konkrete, spændende historier fra dit eller dine bekendtes liv. Anderledes løsningsforslag eller tips til noget hun skal undersøge.

Bemærk at artiklen der refereres til findes her: Elever brød ind i skabe om natten for at få deres mobiler tilbage.

Læringsmål

  • Din bidragstekst om unges brug af mobiler er interessant med nye vinkler eller perspektiver på sagen.
  • Det er tydeligt, hvem du skriver til – nemlig journalisten Nanna Schelde, som efterspørger dit input.
  • Din afsenderrolle er tydelig – du skriver som det unge menneske, du er. Det er nemlig som ung, at du kan bidrage med nye, anderledes vinkler på sagen, som den ældre generation ikke kender meget til.
  • Du beskriver mindst en konkret situation fra dit eller dine venners liv med mobiler eller mobilregler, så læsere nærmest føler, de oplever det selv. Skriv til flere sanser. Du skal tænke på, at læseren måske ikke kender meget til unges liv, så de skal have flere detaljer med for at kunne forestille sig det.
  • Du kan bruge skriftsproget funktionelt og sikkert og tilpasset den konkrete skrivesituation.
Caseopgave (Zetland)Bedømmelseskriterier

CASE: Salling Group & Fætter BR

Salling Group er en af Danmarks største detailhandelskoncerner med mere end 1500 butikker fordelt på kæderne Føtex, Bilka, Netto, Salling, Wupti og BR. I 2019 opkøbte Salling Group legetøjskæden Fætter BR.

BR-butikker er flere steder forvandlet til legeuniverser. I legeuniverserne er legen omdrejningspunktet. Når børnene træder ind i butikken, skal det hele invitere til leg f.eks. i det magiske hav eller den magiske skov. Børn inviteres til at lege i BR’s nye legeuniverser. Derfor har BR brug for din hjælp til at finde på nogle sjove lege-events, som kan laves med børnene.

Læringsmål

  • Du kan skrive en tekst der er overbevisende, fængende og målrettet det magiske legeunivers
  • Du kan bruge de 6 elementer fra pitch-opskriften
  • Du bruger sproget kreativt
Caseopgave 1 (Salling Group & Fætter BR)Caseopgave 2 (Salling Group & Fætter BR)Bedømmelseskriterier

CASE: Arken

ARKEN ligger smukt placeret ud til kysten i Ishøj i den sydlige del af København. Formen på bygningen leder tankerne over på et skib, der bryder frem af bølgerne.

Museet besøges årligt af omkring 350.000 gæster. ARKEN er landets yngste museum med samtidskunst og har en af Skandinaviens fineste samlinger af samtidskunst. Kunsten er ofte skiftende og aktuel, og samtidskunstnerne er åbne over for nye metoder, former og materialer. I den indledende runde skulle du arbejde med ARKENs projekt SOFASTYKKER. Dette projekt åbner vi mere i denne opgave.

Læringsmål

  • Du kan fremstille en multimodal tekst, hvor du gør brug af både billeder, lys, ord og farver til at formidle et budskab.
  • Du kan kommunikere, så det er tydeligt, hvem der er modtageren.
  • Du kan bruge beskrivende sprog, når du skriver.
  • Du bygger din tekst op, så du udviser genreforståelse.
  • Du kan formulere dig sprogligt og grammatisk korrekt.
Caseopgave (Arken)BilagBedømmelseskriterier