Cases fra den indledende runde (45 minutter)

CASE: Trifork Smart Building
Trifork Smart Building designer smarte bygninger. De benytter sensorer til at holde styr på bygningens, beboernes og omgivelsernes tilstand. Det gør, at bygningen kan justere sig efter den viden, den får fra sensorerne, og at dem, der er i bygningen, får muligheder for flere valg i deres hverdag. Derfor er sensorer i en smart bygning et meget vigtigt omdrejningspunkt og er den teknologi, som danner rammen for denne opgave i naturfag.
Måling med sensorer
Sensorer er (små) udgaver af måleinstrumenter. Og måleinstrumenter har naturvidenskaben brugt til at opdage og udforske vores hverdag og vores verden. Når vi taler om at måle, mener vi både at måle af, måle op, måle med og måle på. Både det vi selv måler aktivt med, og det vi lader apparater gøre automatisk for os. Vi kan altså både måle med en lineal og måle på noget med en lineal. Den naturvidenskabelige holdopgave har fokus på viden om målinger, enheder og måleinstrumenter for at arbejde med grundforståelsen af, hvordan sensorer virker, så I er klar til at tænke på samme måde som Trifork Smart Building.
Fokusområder: • Du kan forklare, hvordan forskellige sensorer fungerer, og hvad de måler i smarte bygninger. • Du kan beskrive, hvordan sensordata anvendes til at forbedre bæredygtighed, komfort og indeklima. • Du kan identificere muligheder og udfordringer ved brug af sensorer i smarte bygninger.
Cases fra finalen (120 minutter)

CASE: Trifork Smart Building
FREMTIDENS SMARTE SKOLEBYGGERI
Trifork Smart Building bygger og designer bygninger, der både er smarte og bæredygtige. Det gør de ved at bruge bestemte byggematerialer og ved at indrette bygningerne med en masse teknologi. Trifork Smart Building har en kontorbygning i Lisbjerg ved Aarhus. Deres kontorbygning er et moderne eksempel på, hvordan bygninger kan laves smarte og bæredygtige. Den er bygget ved at bruge restmaterialer fra andre byggerier og ved at bruge den korteste rute til at transportere byggematerialerne. Der er brugt træ alle de steder, hvor det er teknisk muligt. Bygningen bruger vedvarende energi og smarte sensorer, der hjælper de ansatte med at optimere deres arbejde og trivsel. Trifork Smart Building ønsker at bruge teknologier optimalt for at kunne bygge og drive en bygning smart og bæredygtigt.
Normalt laver de bygninger til arbejdspladser, ligesom deres eget kontor i Lisbjerg, men de ser et stort potentiale i at lave smarte skolebyggerier i fremtiden. Hvis de kan være med til at skabe et byggeri, der øger trivslen og bidrager til elevernes læring, sætter Trifork Smart Building et positivt aftryk på verden og samfundet. Men Trifork Smart Building kan ikke gøre det selv, og de har brug for jeres idéer og perspektiver som daglige brugere af nutidens skoler. Jeres opgave er at fortælle Trifork Smart Building, hvordan teknologien kan bruges til at gøre skolerne smarte og bæredygtige. Jeres tanker og idéer vil give Trifork Smart Building et godt grundlag for at designe fremtidens skolebygninger.
FOKUSOMRÅDER: • I kan forklare tydeligt og fagligt, hvilke teknologier I foreslår til fremtidens skolebyggeri • I kan bruge naturfaglige begreber og udtryk korrekt • I kan vise, at I forstår de faglige og tekniske udfordringer ved teknologierne • I kan lave forslag, som Trifork Smart Building vil kunne bruge i praksis.