Den 22 januar kommer 450 af landets dygtigste 7.-, 8.- og 9.-klasseselever til Dokk1 i Aarhus og konkurrerer i deres yndlingsfag.
Her er et sneak peek på de fede opgaver, som deltagerne møder til landsmesterskaberne.
Danskopgaven i samarbejde med Danmarks Radio
I modsætning til de seneste års danskopgave, er denne opgave alt andet en stillesiddende. Deltagerne træder ind i journalistens verden. Med pressemøder og levende kilder udspiller historien sig for øjnene af deltagerne. Vi får besøg af eksperter, en politimand og skuespillere, der påtager sig væsentlige roller. Deltagerne bliver udfordret sprogligt, analytisk og på deres overblik.
Biologiopgaven i samarbejde med Randers Regnskov
Biologen Asser fra Randers Regnskov kommer sammen med tre levende dyr til Dokk1 (En slange, en skorpion og en fugleedderkop), hvor eleverne skal gå i dybden med biodiversitet – for hvorfor er det egentlig vigtigt? Og hvordan formidler man naturen på en spændende måde?
Historieopgaven i samarbejde med Nationalmuseet
Omdrejningspunktet for historieopgaven er Stasis hovedkvarter og en tænkt historisk begivenhed, hvor tre mistænkte har gravet en tunnel til Østtyskland. Deltagerne skal arbejde som Stasiagenter og ud fra de oplysninger, de får, og det materiale de har, gennemskue hvem, der er begrundet mistanke for at overvåge.
Engelskopgaven i samarbejde med Dansk Video Tekst
Engelskdeltagerne kommer helt tæt på et nichefag. De skal arbejde ligesom en oversætter. Det engelske sprog kommer i spil på flere niveauer – de skal lytte og forstå, forberede og tale samt tænke og skrive.
Matematikopgaven i samarbejde med Salling Group
Er Salling Group effektive nok? Det spørger vi matematikdeltagerne om. Effektivitet handler dog ikke kun om at opnå den hurtigste tid eller det største antal i produktionen – matematikdeltagerne må nemlig ikke gå på kompromis med arbejdsmiljøet og sikkerheden.
Holdopgaven i samarbejde med Landbrug & Fødevarer
I den tværfaglige holdkonkurrence skal holdene på 4-6 deltagere gå i dybden med de metoder, dansk landbrug benytter sig af. For hvordan kan resten af verden lære af et landbrug i verdensklasse med ambition om at være klimaneutral i 2050? De danske køer er eksempelvis meget klimaeffektive i forhold til mange andre steder i verden.