Hvem er Danmarks bedste til skolens fag?

En faglig festdag for over 2.000 skoleelever løber af stablen onsdag den 10. februar. Her afholder DM i Fagene for femte år i træk Danmarks største konkurrence i skolens fag. Denne gang bliver landmesterskabet digitalt, og det har skabt nye muligheder for både finanslister og klassekammerater

Tusindvis af skoleelever var i løbet af efteråret med i DM i Fagenes indledende runde. Onsdag mødes de 450 dygtigste til det digitale landsmesterskab i skolens fag. Finalisterne bliver dog ikke de eneste, der får lov til at opleve årets landsmesterskab. Som noget nyt har vi inviteret alle landets elever til en digital dag i faglighedens tegn. Over 1.700 klassekammerater og tilskuere deltager derfor onsdag den 10. februar i en sjov og anderledes skoledag.

“Vi har ligesom alle andre været udfordrede af, at mesterskaberne skulle afvikles online. Det kan være svært at skabe samme fest på en livestream, men vi har selv høje forventninger til dagen, hvor vi har planlagt en anderledes og engagerende dag, som mere end 2000 elever og tilskuere allerede har tilmeldt sig,” siger Tina Hamborg, Projektleder i DM i Fagene.

På dagen skal de 450 finalister dyste i fagene dansk, matematik, historie, biologi, engelsk og den tværfaglige holdkonkurrence. Imens løser klassekammeraterne dele af finaleopgaverne, ligesom de underholdes med liveshow, virksomhedsbesøg og meget andet.

Ligesom de tidligere år tager alle caseopgaverne udgangspunkt i rigtige virksomheders reelle udfordringer og er udviklet i tæt samarbejde med virksomhederne. Biologiopgaven tager eksempelvis udgangspunkt i Novozymes, holdopgaven i Escape Room by Midgaard Event og danskopgaven i Dansk Forfatterforening. En rigsarkivar, en forfatter, et escape room og skummetmælkspulver spiller derfor vigtige roller i de seks motiverende caseopgaver, som deltagerne fra 7., 8. og 9. klasse skal løse til finalen.

“Det er fedt, at så mange elever har deltaget i DM i Fagene i år, omstændighederne taget i betragtning. DM i Fagene er fagligt meget relevant for udskolingseleverne, og så løser det samtidig skolernes udfordring med at gøre undervisningen mere virkelighedsnær. DM i Fagene foregår netop ude hos virksomhederne. Det er caseopgaver, hvor eleverne skal løse rigtige virksomheders reelle problemstillinger,” siger Esther Vyff, formand for Danske Skoleelever.

Et frisk pust til ”corona-skoledagen”

Det har været vigtigt for DM i Fagene at gennemføre landsmesterskabet, til trods for at finalen ikke kan afholdes fysisk på Dokk1 i Aarhus, som den plejer.

”Det har været lidt af en mundfuld at sadle om og gøre hele landsmesterskabet digitalt, men vi har også set det som en oplagt mulighed for at gøre en forskel for de elever, der sidder hjemme på værelset og længes efter at komme tilbage i skole. Det er altså vores bidrag til en anderledes og forhåbentlig motiverende skoledag, selvom den foregår bag skærmen,” siger Esther Vyff, formand for Danske Skoleelever.

Ifølge evalueringsrapporten (link til rapport) motiveres eleverne af opgavernes kobling til omverdenen, og at de får et indblik i, hvordan deres faglige viden kan komme i spil i en virkelighedsnær kontekst. Til landsmesterskaberne får finalisterne i dansk eksempelvis præsenteret opgaven af forfatteren Malene Sølvsten. Hun giver deltagerne et indblik i, hvordan hendes arbejdsgange er som forfatter. På den måde kommer danskdeltagerne med indenfor hos deres casevirksomhed – og løser faktisk en opgave, som et forlag kunne stå ovenfor.

Opgaverne giver også eleverne erfaringer med at tænke selv og være kreative i opgavebesvarelsen.

”Vi går meget op i, at opgaverne ikke har et helt fast facit, men at der netop er plads til at tænke kreativt og innovativt. Faktisk er det også et af de væsentlige parametre, eleverne bliver vurderet på, når dommerne skal finde vinderne til landsmesterskaberne,” siger projektleder, Tina Ravnsmed Hamborg.

Bliver vurderet af fagpersoner

Til landsmesterskaberne bliver deltagerne vurderet af et hold fagpersoner: undervisere og folk med relevante universitetsuddannelser. De vurderer eleverne på deres faglige niveau og deres evne til at tænke innovativt og kreativt – i den tværfaglige holdkonkurrence vurderes eleverne også på deres evne til at samarbejde.

Se hvilke skoler, der har elever i finalen: Her er finalisterne til landsmesterskaberne 2021 – DM i Fagene

Casevirksomheder

Dansk Forfatterforening (Dansk)

Novozymes (Biologi)

EnergiTjenesten (Matematik)

Rigsarkivet (Historie)

Salling Group (Engelsk)

Escape room by Midgaard Event (Hold)

 

Om DM i Fagene

DM i Fagene afvikles af Danske Skoleelever og er Danmarks største konkurrence i skolens fag (dansk, engelsk, matematik, biologi, historie og en tværfaglig holdkonkurrence) for 7.-9. klasse. Eleverne tilmelder sig ved at løse en række caseopgaver i deres yndlingsfag, og de bedste elever fra hver region går videre til landsmesterskaberne, som i år foregår digitalt. Alle kan følge livestream her: www.dmifagene.dk/lm2021 Alle opgaverne bygger på rigtige virksomheders reelle udfordringer. Bag DM i Fagene er et konsortium bestående af i alt 12 organisationer, virksomheder og kommuner.

 

PROGRAM: Onsdag den 10. februar 2021

Program for finalister:

08.00 – 08.30: Tænd for streamen, forstudie og hotlinen er åben

08.30 – 09.15: DM i Fagene sender LIVE: Officiel åbning af Landsmesterskaberne

09.15 – 11.30: Aktiviteter, konkurrencer og opgaver for skoleelever i hele Danmark

11.30 – 12.15: Pause og pauseaktiviteter

12.15 – 13.30: DM i Fagene sender LIVE for alle finalister, tilskuere og klassekammerater

Program for klassekammerater og tilskuere:

08.00 – 08.30: Tænd for streamen, forstudie og hotlinen er åben

08.30 – 09.15: DM i Fagene sender LIVE: Officiel åbning af Landsmesterskaberne

09.15 – 11.30: Casevirksomheden introducerer opgaven for finalisterne, som arbejder med den

11.30 – 12.15: Pause og pauseaktiviteter

12.15 – 13.30: DM i Fagene sender LIVE for alle finalister, tilskuere og klassekammerater

Fredag den 12. februar kl. 12.30-13.30

Vinderne kåres LIVE